إغضب

الخميس، 29 سبتمبر 2011

أنا العربي

لا زال عز العروبة يجري في دمي :: وتبقي العزيمة إزاء عدوى لهذمي


ثورة شعوبٍ قد أعادت مجدها :: بعد البكاء وسيل رثاءٍ من فمى


حلم الوحدة العربية يهتف فى الفضا :: أن يا بلاد الله ابقى وانعمى


لا زلت أسمع منه ترديد الصدى :: حتى ظننت أن الشهيد مُكَلِمى


إننى أنا العربي فلا سلم العدا :: إن نكرتِنى أيتها الحياةُ فاعلمى


مصريٌ حين أخوض مجندا :: حربًا حامل سلاحى بمعصمى


ليبيٌ فى صمودي للجهاد :: سوريٌ ذاك المسال من دمي


يمنيٌ أنا فى نبض الفؤاد :: قدسيٌ وفى فلسطين محلمى


تونسيٌ حين أثور واثأر :: بين البلاد أكون أنا كمعلمِ


بقلب واحد رددناها كلمةً :: حرٌ ينادى يا بلادى اسلمى


يشهد الكون أنكِ بلد الأحرار :: وبلاد العربي هي بلاد الأكرمِ





هناك 8 تعليقات:

  1. روعة يادكتور الاء
    حقيقى حضرتك شاعرة كبيرة ..
    ربنا يفوقك ..ومنتظرين ابداعك دائمااا
    T!to

    ردحذف
  2. ههههه كدة التعليق ظهر يا استاذ طاهر

    الف شكر لحضرتك دة بس من ذوق حضرتك

    الله يحفظك

    ردحذف
  3. الحمد لله .. انه ظهر
    كنت لازم اعلق على القصيدة الجميلة ..
    واناكنت اقصدربنا يوفقك ..
    ويارب تفوقى من النوم ههههههه
    حفظكم الله ...

    ردحذف
  4. هههههههه ماشى ماشى

    ربنا يبارك فيك

    فى رعاية الله

    ردحذف
  5. ما شاء الله بجد....مش هقدر اقول غير كدا
    بجد اكــــــــــــثر من رااااااااائعه والله يا دكتور
    مين بس المريض المحظوظ دا والله اللي هيكشف عندك ..ممكن انا ...ههههههه والله بجد ما شاء الله اكثر من رائعه
    بس استني هستنسي كل حاجه دلوقتي من الطب والقادم اجمل نايهاهاها :))
    يسلموا بجد جميله اوي

    ردحذف
  6. الله أعلم هو محظوظ ولا منحوس يا دكتور

    وبعدين حرام عليك انا همووت من الحاضر لسة بتخوفنى من القادم

    ياللا الله المستعان ان شاء الله

    والف الف شكر لحضرتك نورت المدونة

    دة بس من ذوق حضرتك

    مرور طيب

    جزاك الله خيرا

    ردحذف
  7. قصيده جميله والاجمل اني شفتها منشوره وعليها اسم حضرتك في المدرج جميله بجد بس نسيت اضع كومنت معلش اول ما اروح هسبلك كومنت ان شاء الله بالتوفيق
    وكالعاده اكثر من رائعه Go On :)) يا دكــــــــتوره

    ردحذف
  8. شكرا يا دكتور لحضرتك منور

    اه فعلا صحبتى قالتلى على موضوع النشر وقلت اجرب بس بصراحة ندمت انى كتبت اسمى

    لو نشرت تانى هعمله مستعار بس حضرتك متقولش :d

    وكمان النشر عندنا محتاج شوية تطوير

    شكرا لحضرتك يا دكتور ربنا يحفظك

    ردحذف

"ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد"